Ahmed bin Ismail al-Hasan berkata dalam kitab al-Mutasyabihat: "Imam Husain telah syirik dengan makna ini..."
Ahmed Ismail menimbulkan kemarahan umat Islam dalam satu percubaan menyerang
Ahlul Bait (a.s) sekaligus telah mengeluarkan al-Imam al-Husain (a.s) dari ayat
Tathir dengan tohmahan Musyrik dan Syak. Sedangkan Syak adalah Rijs (al-Ahzab
ayat 33).
Pertamanya, insan mula mengesyaki sesuatu tatkala mempunyai ilmu sedikit
tentang kes tertentu. Sedangkan Ahlul Bait mempunyai ilmu sesuai dengan
ciptaan, maka tidak ada lagi syak di kalangan mereka. Seluruh ilmu mereka
adalah meyakinkan. Apabila kita membaca Ziyārah al-Jāmi‛ah, nescaya kita
menemukan rangkai kata “khazanah ilmu”, “Dialah yang memilih kamu dengan
ilmunya”, maka tidak ada jalan untuk menyifatkan syak ini terhadap imam Husain
selama-lamanya.
Kedua, mengenai syirik, Allah (s.w.t) berfirman:
إن الشرك لظلم عظيم
Sesungguhnya Syirik adalah kezaliman yang besar.
Ayat tersebut tidak berbicara jenis syirik, samada syirik tersembunyi
atau zahir, sehingga membawa kesimpulan bahawa setiap syirik itu adalah
kezaliman, atau setiap syirik berada di bawah kezaliman.
Allah s.w.t berfirman:
Aku jadikan kamu sebagai Imam kepada manusia, imam berkata: Dan daripada
kalangan zuriatku. Allah berfirman:
إني جاعلك للناس إمام قال و من ذريتي قال لا ينال
عهدي الظالمين
JanjiKu ini tidak terkena pada
orang yang zalim.
Berasaskan ayat ini, maka diketahuilah bahawa Imāmah tidak mungkin
disifatkan sebagai zalim dengan apa jua caranya. Dengan kedua-dua ayat tersebut
juga kita tidak mungkin dapat menyifatkan Imām Husain dengan syirik kerana syirik
adalah kezaliman.
Jika kita lihat sekali lagi dalam ziyārah al-Jāmi‛ah, nescaya
kita dapati rangkai kata:
المخلصين في توحيد الله
“Orang yang ikhlas dalam tauhid Allah”
Syirik bertentangan dengan Tawhid, sementara Ahlul Bait telah mencapai
maqam keikhlasan, tidak menyerupai mana-mana syirik.
Malangnya Ahmed Ismail menisbahkan syirik kepada Imam Husain a.s…. Na’uzubillahi
min dzālik
Tiada ulasan:
Catat Ulasan