Ahad, 26 Februari 2017

Akhirnya pengikut Ahmed al-Hasan bertaqlid kepada bukan maksum

Konsep taqlid dalam mazhab Jafarī diibaratkan orang jāhil (tidak berilmu) merujuk kepada orang ‛ālim (berpengetahuan) seperti pesakit merujuk kepada doktor. Demikianlah konsep yang difahami akal yang waras ketika seorang jāhil merujuk kepada ‛ālim dalam beragama. Meskipun para pengikut Ahmed al-Hasan menentang konsep taqlid yang disokong oleh al-Qur’an dan riwayat Ahlul Bait (a.s) demi menerapkan kebencian dan mengobarkan semangat memerangi ulama akhir zaman dengan senjata api, kini mereka terpaksa akur secara hina apabila belajar undang-undang dengan seorang aktivis pelajar. 

Berikut adalah gambar para pengikut Ahmed dalam taklimat yang disampai oleh saudara Khalid Ismath mengenai undang-undang.




Justeru itu, konsep taqlid ini ada dalam sanubari dan fitrah semua manusia walaupun ditentang sekeras-kerasnya para pengikut Ahmed yang dipercayai akan menjadi militant untuk membunuh para ulama.


Demikianlah hujjah murahan mereka sentiasa menjadi senjata makan tuan. Kasihan, kenapa mereka tidak belajar dengan Ahmed itu secara langsung berbanding orang yang tidak maksum?


Kadangkala Ahmed al-Hasan membolehkan taqlid. Di dalam kitab Ṭarīq ilāllah, Ahmed al-Hasan berkata:

إذن، فواجب المسلمين في زمن الغيبة هي نصرة الدين بتمكين نائب الإمام الخاص المرسل منه (ع)، أو الفقـيه الجامع للشرائط العادل الزاهد في الدنيا في حال عدم وجـود نائب خاص له (ع) من بسط يده على الحكم من كل حيثية وجهة


Justeru itu, menjadi kewajipan umat Islam di zaman ghaybah membantu agama dengan adanya nā’ib al-Imām yang diutus daripadanya atau al-faqīh yang memenuhi segala syarat keadilan yang zuhud di dunia pada masa ketiadaan nā’ib khāṣ.


Bagaimana mungkin Ahmed yang mengaku maksum ini menyuruh para pengikutnya bertaqlid dengan golongan faqih? Sudah tentu ulama faqih membantu menegakkan agama itu dengan fatwa-fatwa politik, ekonomi, sosial termasuklah hukum hakam syariat!

1 ulasan:

  1. Maksum belum graduate pelajaran Undang2 di Malaysia. Harap maklum.

    BalasPadam