Jumaat, 25 November 2016

Delusi Ansar Ahmed al-Ḥasan mengenai tiada hadis wasiat yang lain

Nāẓim al-‛Uqayli merupakan orang pertama yang rapat dengan Aḥmed al-Ḥasan bin Ismail mendakwa mencabar agar membawa riwayat wasiat selain yang disebut dalam kitab al-Ghaybah al-Ṭūsī sekiranya hadis wasiat itu dianggap dusta! Kemudian cabaran ini disambung oleh para pengikut tegarnya di Malaysia yang terkenal tidak akan memihak kepada kebenaran demi menentang Ahlul Bait (a.s).




Sekiranya mereka mendustakan riwayat ini, maka datangkanlah riwayat lain yang menyebut nas wasiat Rasulullah (s.a.w) di malam kewafatan baginda. Dan mereka pasti tidak akan dapat membawanya selama-lamanya. Ini disebabkan riwayat itu hanyalah satu semata-mata dan perkara ini menyabitkan kesahihan riwayat wasiat Rasulullah (s.a.w) secara yakin. Ini adalah miṣḍāq (hakikat di alam nyata) yang satu bagi ayat sebelum ini. - Nazim al-'Qayli, kitab Difa'an 'an al-Wasiyyah, muka surat 16.

Dakwaan ini menunjukkan betapa dangkalnya Aḥmed al-Hasan dan ansarnya kerana masih wujud riwayat wasiat yang ditulis pada malam Khamis dengan menceritakan 12 waṣī sepeninggalan baginda (s.a.w) agar umat tidak sesat.
یَا طَلْحَهُ أَ لَسْتَ قَدْ شَهِدْتَ رَسُولَ اللَّهِ ص حِینَ دَعَا بِالْکَتِفِ‏  لِیَکْتُبَ فِیهَا مَا لَا تَضِلُّ الْأُمَّهُ وَ لَا تَخْتَلِفُ فَقَالَ صَاحِبُکَ مَا قَالَ إِنَّ نَبِیَّ اللَّهِ یَهْجُرُ فَغَضِبَ رَسُولُ اللَّهِ ص ثُمَّ تَرَکَهَا قَالَ بَلَى قَدْ شَهِدْتُ ذَاکَ قَالَ فَإِنَّکُمْ لَمَّا خَرَجْتُمْ أَخْبَرَنِی [بِذَلِکَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ]  بِالَّذِی أَرَادَ أَنْ یَکْتُبَ فِیهَا وَ أَنْ یَشْهَدَ عَلَیْهَا الْعَامَّهُ فَأَخْبَرَهُ جَبْرَائِیلُ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَدْ عَلِمَ مِنَ الْأُمَّهِ  الِاخْتِلَافَ وَ الْفُرْقَهَ ثُمَّ دَعَا بِصَحِیفَهٍ فَأَمْلَى عَلَیَّ مَا أَرَادَ أَنْ یَکْتُبَ فِی الْکَتِفِ‏  وَ أَشْهَدَ عَلَى ذَلِکَ ثَلَاثَهَ رَهْطٍ سَلْمَانَ وَ أَبَا ذَرٍّ وَ الْمِقْدَادَ وَ سَمَّى‏ مَنْ‏ یَکُونُ مِنْ أَئِمَّهِ الْهُدَى الَّذِینَ أَمَرَ اللَّهُ بِطَاعَتِهِمْ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ فَسَمَّانِی أَوَّلَهُمْ‏  ثُمَّ ابْنِی [هَذَا وَ أَدْنَى بِیَدِهِ إِلَى‏] الْحَسَنِ ثُمَّ الْحُسَیْنِ ثُمَّ تِسْعَهً مِنْ وُلْدِ ابْنِی هَذَا یَعْنِی الْحُسَیْنَ کَذَلِکَ کَانَ یَا أَبَا ذَرٍّ وَ أَنْتَ یَا مِقْدَادُ فَقَامُوا وَ قَالُوا نَشْهَدُ بِذَلِکَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص‏
الإحتجاج على أهل اللجاج)، ج‏1، ص: ۱۵۴

Wahai Ṭalḥah, tidakkah engkau bersaksi tatkala Rasulullah (s.a.w) menyeru dibawakan bahu kambing untuk ditulis padanya agar umat tidak sesat dan berselisih? Lantas berkatalah sahabatmu sesungguhnya Nabi Allah telah nyanyuk. Maka murkalah Rasulullah (s.a.w) kemudian baginda meninggalkan hasrat untuk menulis? Jawab Ṭalḥah: Bahkan iya aku bersaksi akan demikian itu! Berkata Imām ‛Alī: Tatkala engkau keluar, Rasulullah mengabarkan kepadaku apa yang ingin baginda tulis padanya dan agar disaksikan orang ramai. Lantas Jibra’il pun mengabarkan baginda Allah telah mengetahui perselisihan dan perpecahan di kalangan umat. Baginda meminta lembaran dan menulis kepadaku apa yang ingin ditulis pada bahu kambing. Seramai tiga orang memberikan kesaksian demikian itu, iaitu Salmān, Abā Dzar dan al-Miqdād. Baginda pun menamakan orang yang menjadi imām-imām al-hudā yang Allah wajibkan ketaatan kepada mereka sampai hari kiamat. Maka baginda pun menamakan aku yang pertama daripada kalangan mereka, kemudian anakku ini, baginda mengisyaratkan tangannya kepada al-Ḥasan, kemudian al-Ḥusayn, kemudian sembilan anak-anak daripada anakku ini (iaitu Ḥusayn). Demikiankah adanya wahai Abā Dzar dan wahai al-Miqdād. Lantas mereka pun bangun dan berkata: Kami saksikan demikian itu ke atas Rasulullah (s.a.w).
Riwayat di atas jelas menunjukkan bahawa Rasulullah menulis wasiat pada hari Khamis kerana Imām ‛Alī menjelaskan bahawa ‛Umar mengeluarkan kata-kata nyanyuk kepada Rasulullah (s.a.w) dan baginda mengusir semua orang keluar.
Sebenarnya terdapat lagi qarā’in yang lain iaitu pada hari Khamis selepas peristiwa tuduhan nyanyuk dilempar kepada Rasulullah.
وَ عَنْ سُلَیْمِ بْنِ قَیْسٍ، قَالَ: سَمِعْتُ سَلْمَانَ یَقُولُ‏ سَمِعْتُ عَلِیّاً عَلَیْهِ السَّلَامُ بعد مَا قَالَ ذَلِکَ الرَّجُلُ مَا قَالَ وَ غَضِبَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ دَفَعَ الْکَتِفَ-: أَلَا نَسْأَلُ رَسُولَ اللَّهِ عَنِ الَّذِی کَانَ أَرَادَ أَنْ یَکْتُبَ فِی‏ الْکَتِفِ‏ مِمَّا لَوْ کَتَبَهُ لَمْ یَضِلَّ أَحَدٌ وَ لَمْ یَخْتَلِفْ اثْنَانِ‏ فَسَکَتُّ حَتَّى إِذَا قَامَ مَنْ فِی الْبَیْتِ وَ بَقِیَ عَلِیٌّ وَ فَاطِمَهُ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ عَلَیْهِمُ السَّلَامُ وَ ذَهَبْنَا نَقُومُ أَنَا وَ صَاحِبِی أَبُو ذَرٍّ وَ الْمِقْدَادُ، قَالَ لَنَا عَلِیٌّ عَلَیْهِ السَّلَامُ: اجْلِسُوا....، ادْعُ لِی بِصَحِیفَهٍ». فَأَتَى بِهَا.، 
فَأَمْلَى عَلَیْهِ أَسْمَاءَ الْأَئِمَّهِ الْهُدَاهِ مِنْ بَعْدِهِ رَجُلًا رَجُلًا وَ عَلِیٌّ عَلَیْهِ السَّلَامُ یَخُطُّهُ بِیَدِهِ. وَ قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: إِنِّی أُشْهِدُکُمْ أَنَّ أَخِی وَ وَزِیرِی وَ وَارِثِی وَ خَلِیفَتِی فِی أُمَّتِی عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ، ثُمَّ الْحَسَنُ ثُمَّ الْحُسَیْنُ ثُمَّ مِنْ بَعْدِهِمْ تِسْعَهٌ مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْنِ.
کتاب سلیم بن قیس الهلالی، ج‏2، ص: ۸۷۷

Diriwayatkan daripada Sulaym bin Qays yang berkata: Aku mendengar bahawa Salmān berkata, aku mendengar ‛Alī (a.s) berkata: Selepas lelaki itu berkata sehingga Rasulullah (s.a.w) murka dan tulang bahu kambing diberikan:

Tidakkah kita diminta oleh Rasulullah mengenai apa yang ingin ditulis pada tulang bahu kambing yang sekiranya baginda menulisnya, nescaya tidak sesat seorangpun dan tidak berselisih dua orang pun.

Maka aku diam sehingga orang di dalam rumah bangkit dan yang tinggal ialah Amīr al-Mu’minīn, Fāṭimah, Ḥasan dan Ḥusayn (a.s). Akū dan dua sahabatku Abū Dzar dan Miqdād junga ingin bangun lantas ‛Alī (a.s) berkata:
Beliau ingin bertanya kepada Rasulullah (s.a.w) dan kami mendengar…. Mereka membawakan lembaran kertas kepada baginda. Nabi (s.a.w) menyatakan satu per satu nama-nama para imām yang membawa hidayah selepas baginda dan ‛Alī (a.s) menulis dengan tangannya. Lantas baginda bersabda: Aku bersaksi ke atas kalian bahawa saudaraku, wazīrku, pewarisku dan khalifahku ke atas umatku, ialah ‛Alī bin Abī Ṭālib, kemudian al-Ḥasan, kemudian al-Ḥusayn, kemudian Sembilan orang dari anak cucu al-Ḥusayn.
-       Kitāb Sulaym bin Qays al-Ḥilāli, jilid 2 muka surat 877

Sekarang, amat mudah kita menyabitkan:
Pertama: Hadis penulisan wasiat mengenai urusan hujjah ummat supaya umat tidak tersesat wujud dalam riwayat lain tanpa menyebut wujudnya mahdi-mahdi
Kedua: Dakwaan ansar bahawa terdapat satu-satunya riwayat wasiat ini terbatal
Ketiga: Dakwaan kononnya Ahmed yang pertama menuntut urusan ke atas dirinya dengan bersandar kepada hadis wasiat meragukan kerana terdapat hadis wasiat lain yang tidak menyebut mahdi-mahdi.

إِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئًا

Sesunguhnya keraguan tidak memenuhi kebenaran sedikitpun.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan