Ahad, 17 Julai 2016

Ahmed al-Hasan akan dilaknat penghuni Timur dan Barat?

Sebuah hadis daripada imam telah diperalat sebagai hujjah demi mengukuhkan dakyah kononnya kes Ahmed al-Hasan dilaknat oleh penghuni Timur dan Barat bukanlah sesuatu yang aneh. Besandarkan argument hak berbaur batil, takwil peribadi, taqlid kepada penipu daya sudah cukup membuatkan para pengikutnya terpesona dengan hujjah rapuh ini.



Hadis yang berasal dari kitab Ghaibah al-Nu’mani itu ialah:

[ أخبرنا ] علي بن أحمد قال: أخبرنا عبيد الله بن موسى العلوي، عن محمد بن الحسين، عن محمد بن سنان، عن قتيبة الاعشى، عن أبان بن تغلب، قال: سمعت أبا عبد الله جعفر بن محمد (عليهما السلام) يقول إذا ظهرت راية الحق لعنها أهل المشرق وأهل المغرب، أتدرى لم ذاك ؟ قلت: لا، قال: للذي يلقى الناس من أهل بيته قبل خروجه 
غیبت نعمانی باب17 حدیث4


Aku mendengar Aba Abdillah, Ja’far bin Muhammad a.s. berkata: Apabila panji kebenaran muncul, penghuni Timur dan Barat melaknatnya, tahukah engkau kenapa demikian itu? Beliau berkata: Manusia mendapati sesuatu daripada Ahlul Baitnya sebelum ia muncul.
[Ghaybah al-Nu’mani, bab 17 hadis 4]

Kewujudan hadis berikut boleh membuatkan kita memahami hadis tersebut. Menarik di sini kedua-dua hadis ini dinisbahkan kepada tutur kata Imam Sadiq a.s. dan kedua-duanya berkenaan dengan laknat terhadap panji kebenaran, kedua-duanya diriwayatkan oleh Muhammad bin al-Husain, daripada Muhammad bin Sinan, daripada Qutayubah al-A’yash. Atau lebih baik dikatakan kedua-dua riwayat dapat mendekatkan kita kepada hakikat:

أخبرنا عبد الواحد بن عبد الله قال: حدثنا محمد بن جعفر القرشي، قال: حدثني محمد بن الحسين، عن محمد بن سنان، عن قتيبة الاعشى، عن منصور بن حازم عن أبي عبد الله (عليه السلام) أنه قال: إذا رفعت راية الحق لعنها أهل المشرق والمغرب قلت له: مم ذلك ؟ قال: مما يلقون من بني هاشم 



Diriwayatkan Abi Abdillah a.s. berkata: Apabila panji kebenaran diangkat, penghuni Timur dan Barat melaknatnya. Aku bertanya kepadanya: Kenapakah demikian? Jawabnya: Dengan apa yang mereka dapati daripada Bani Hashim.

Noktah penting yang perlu difahami dari hadis ini:

1. Panji kebenaran itu adalah seruan Imam Mahdi (a.s), bukannya Ahmed al-Hasan yang ajarannya sarat dengan kepalsuan. 

Sila rujuk beberapa contoh |PembohonganpercanggahanPencurianPenyelidikanyang kita dapati dalam ajaran Ahmed ini. Siapakah dirinya nak dikaitkan dengan Imam Mahdi a.j.f?

2. Dari segi bahasa Arab, riwayat pertama mempunyai perkataan al-lazi (الذی) yang tidak semestinya menunjukkan kepada personaliti individu, bahkan ia bermaksud “iaitu” atau “yang” dan ini lebih jelas dengan hadis kedua. Sebagai contoh sila rujuk kepada al-Qur’an, surah Syura ayat 13:

شرع لکم من الدین ما وصی به نوحا والذی اوحینا الیک و ما وصینا به ابراهیم و موسی و عیسی ان اقیموالدین ....

Allah telah menerangkan kepada kamu  apa yang telah diperintahkanNya kepada Nabi Nuh, dan yang telah Kami (Allah) wahyukan kepadamu (wahai Muhammad), dan juga yang telah Kami perintahkan kepada Nabi Ibrahim dan Nabi Musa serta Nabi Isa iaitu: "Tegakkanlah ugama…

Berasaskan fakta ini, maksud sebenar ialah apa yang mereka mendapati sesuatu daripada Bani Hashim atau Ahlul Bait a.s.

3. Pengikut tegar al-Yamani sepatutnya merujuk tindakan laknat ke atas Ahmed al-Hasan kepada riwayat yang mempunyai rantaian sanad yang baik seperti berikut:

عن محمد بن جعفر عن ابویوسف نجلی عن ابراهیم بن یعقوب عن عن ابی سأکت عن ابیه عن محمدبن علی سلام الله علیه قال : من یدعی انه ولدٌ للامام المهدی فالعنوه


Diriwayatkan Muhammad bin Ali a.s. berkata: Barangsiapa yang mendakwa dirinya adalah anak Imam Mahdi, maka laknatlah ia!

Kesimpulan:
Oleh itu pengikut Ahmed al-Hasan juga harus melaknat tuan mereka kerana riwayat para imam menyuruh kita berbuat demikian.

Masyallah! Ulama sejak awal-awal lagi melaknat Ahmed al-Hasan! Sesungguhnya mereka amat peka dengan perintah imam.


Lihat juga kes saudari Sohaila yang bertindak meninggalkan kumpulan al-Yamani dan melaknat Ahmed al-Hasan:

Keluarnya seorang perempuan dari kumpulan militan al-Yamani dan melaknat Ahmed al-Hasan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan