Dalam pernyataan Ahmed al-Hasan al-Basri pada 1 syawwal 1424 Hijrah, dalam kitab Jawab al-Munir:
في بيان احمد البصري (البيان الأول) في 1/ شوال/ 1424هـ:
(وأوّل معجزة أظهرها للمسلمين وللناس أجمعين هو أني أعرف موضع قبر فاطمة ع بضعة محمدص, وجميع المسلمين مجمعين على أنّ قبر فاطمة ع مغيب لا يعلم موضعه إلاّ الإمام المهدي ع, وهو أخبرني بموضع قبر أمي فاطمة ع وموضع قبر فاطمة ع بجانب قبر الإمام الحسن ع وملاصق له وكأنّ الإمام الحسن المجتبى ع مدفون في حضن فاطمة ع, ومستعد أن أقسم على ما أقول والله على ما أقول شهيد ورسوله محمد ص وعلي ع الذي دفن فاطمة ع والحمد لله وحده). . وقبر الحسن في البقيع
(وأوّل معجزة أظهرها للمسلمين وللناس أجمعين هو أني أعرف موضع قبر فاطمة ع بضعة محمدص, وجميع المسلمين مجمعين على أنّ قبر فاطمة ع مغيب لا يعلم موضعه إلاّ الإمام المهدي ع, وهو أخبرني بموضع قبر أمي فاطمة ع وموضع قبر فاطمة ع بجانب قبر الإمام الحسن ع وملاصق له وكأنّ الإمام الحسن المجتبى ع مدفون في حضن فاطمة ع, ومستعد أن أقسم على ما أقول والله على ما أقول شهيد ورسوله محمد ص وعلي ع الذي دفن فاطمة ع والحمد لله وحده). . وقبر الحسن في البقيع
Mukjizat pertama yang dizahirkan kepada umat Islam dan semua manusia adalah bahawasanya saya mengetahui kedudukan makam Fatimah (as), darah daging Muhammad s.a.w.a.s. Umat Islam keseluruhannya sebulat suara mengatakan bahawa makam Fatimah (as) hilang dan tiada siapa tahu kedudukan makamnya melainkan Imam Mahdi (as). Beliau memberitahu saya bahawa kedudukan makam Fatimah ibu saya Fatimah (as) adalah bersebelahan makam Imam Hassan (as) dan berada disampingnya, seolah-olah Imam Hassan Mujtaba (as) dikebumikan di pangkuan Fatimah (as). Saya bersedia untuk bersumpah atas apa yang saya katakan demi Allah, Rasul-Nya Muhammad (s.a.w.a.s) dan Ali (as) yang telah mengebumikan Fatimah (as) adalah sebagai saksi. Segala puji semata-mata bagi Allah…
[Salinan dari Blog Eramahdi pada 27/7/2016]
Perhatikan baik-baik:
1. katanya seluruh umat Islam sepakat makam beliau tidak diketahui dan
berada di samping makam Imam Hasan a.s.
2. Sedangkan makam Imam Hasan a.s. adalah di Baqi’
Jawapan:
Pertamanya: Riwayat daripada Imam Ridha a.s. di dalam kitab al-Kafi
menyatakan makam Fatimah a.s. terletak di dalam rumahnya dan masjid al-Nabawi.
الكليني عن أحمد بن محمد بن أبي نصر قال سألت الرضا عليه السلام عن قبر فاطمة
عليها السلام فقال : دفنت في بيتها فلما زادت بنو أمية في المسجد صارت في المسجد
وسألته عن فاطمة بنت رسول الله صلى الله عليه وآله ، أي مكان دفنت ؟ فقال :
" سأل رجل جعفرا عليه السلام عن هذه المسألة - وعيسى بن موسى حاضر - فقال له عيسى
: دفنت في البقيع . فقال الرجل : ما تقول ؟ فقال : " قد قال لك " . فقلت
له : أصلحك الله ، ما أنا وعيسى بن موسى ، أخبرني عن آبائك . فقال : " دفنت في
بيتها
Kedua: Penganalisa sejarah mengungkapkan pengisahan makam beliau di Baqi’
bertujuan untuk membatalkan dakwaan bahawa terjadinya kezaliman terhadap
Fatimah a.s.
Ketiga: Apabila Ahmed mendakwa umat sepakat tidak diketahui di mana
makam beliau, maka kami membawa kita Ahlisunnah iaitu Tarikh Madinah
al-Munawwarah karya Umar bin Shabah al-Numairi al-Basri yang lahir pada tahun 173
Hijrah dan wafat pada tahun 262 Hijrah dengan hadis:
عن عكرمة بن مصعب عن محمد بن علي بن عمر أَنه كان يقول: (قبر فاطمة بنت رسول اللّه صلى الله عليه وسلم زاوية دار عقيل اليمانية الشارعة في البقيع)
Diriwayatkan daripada ‘Ikrimah bin Mash’ab, daripada Muhammad bin ‘Ali
bin Umar bahawa ia berkata: Makam Fatimah binti Rasulillah s.a.w. terletak di penjuru
Dar al-Uqayl al-Yamaniyyah al-Shari’ah di Baqi’
Iaitu di Baqi’ sebagaimana dakwaan Ahmed al-Hasan al-Basri.
Keempat: Ahmed al-Hasan al-Basri seorang yang jahil kerana tidak merujuk
definisi mukjizat sebagaimana yang difahami oleh orang Syiah. Antara pemahaman mukjizat
di sisi Syiah Imamiyah ialah “melakukan hal yang luar biasa tanpa dipelajari
dengan dicabar/ditantang”. Oleh itu pernyataan Ahmed itu hanyalah
pemberitahuan/dakwaan, bukan mukjizat. Kalau mahu berbuat demikian maka pergilah
berhujjah dengan orang yang memahami mukjizat sebagai pemberitahuan/dakwaan.
Kesimpulan:
Pernyataan Ahmed al-Hasan al-Basri ini bercanggah dengan riwayat Ahlul
Bait a.s. dan berkesinambungan dengan kitab Ahlisunnah.
Dakwaannya bahawa umat Islam sepakat tidak tahu di mana makam Fatimah,
ini juga sebuah pembohongan.
Kedangkalan akal Ahmed juga terungkap apabila berhujjah dengan golongan
Syiah tetapi tidak faham definisi mukjizat di sisi Syiah Imamiyyah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan